Gösta gör succé!

I söndags bar det iväg till Askersund för Göstas debut på officiell utställning. Jonathan var vi och lämnade av hos mamma innan vi åkte eftersom vi skulle vara utomhus hela dagen och vi inte visste hur dant väder det tänkte bli så tyckte vi det var lättast så. Och tur var väl det, för det regnade större delen av dagen.
Som sagt så var det Göstas debut officiellt sett. Han är utställd flera gånger tidigare, men bara på inofficiella och där har det gått kanon. Förra året blev han BIS-valp på hemma plan till exempel. Hade egentligen inga förväntningar och var heller inte speciellt nervös inför den här utställningen. Efter jag började tävla lydnad och bruks har jag slutat vara nervös för utställningar. Där är det ju helt upp till domaren att bestämma vem som ska vinna. På lydnad och bruks så är det mycket upp till mig som förare. Sjabblar jag till det så går hunden dåligt och vi får dåliga betyg och kan då heller inte vinna. Så är det ju inte på utställningar. Tycker domaren om min hund och tycker den är finast för dagen så vinner man, och tycker domaren tvärt om, ja då går det dåligt. Jag kan egentligen inte påverka nånting. Så det kändes skönt när vi kom i god tid, fick upp vårat tält och jag fick i mig lite kaffe innan Gösta skulle in. Det var ovanligt få staffar anmälda så Gösta hade bara 3 konkurrenter i sin klass, och han gick sist i klassen. De två första hundarna fick ettor och hunden innan Gösta fick en tvåa. Som vanligt skötte sig Gösta exemplariskt. Han ställde sig jättesnyggt och domaren fick klämma och känna utan att han brydde sig. När jag fick mitt röda band, alltså en etta, så blev jag jätteglad! Och när vi sen gick in i konkurranseen och domaren ställde oss först blev jag lite förvånad. Snacka om noll koll på staffars utseende! Vi tycker givetvis att han är snygg, men rent ras-mässigt så hade jag inte så stor koll på hur han låg till. Men uppenbarligen är han snygg, för han vann sin klass med CK!! Sen skulle han in i bästa hanhundsklassen, ihop med en junior och två championhanar. Där hade han inte mycket att komma med. Championhanarna tog första respektive andra platsen med CACIB och junioren tog hem tredjeplatsen med cert och sist, men absolut inte minst, kom Gösta. Men jag är verkligen kanonnöjd ändå! Framförallt då jag inte hade väntat mig en etta ens en gång. Man blir gladast utan förväntningar helt klart. Men nu blir det tufft inför nästa utställning när det gick så bra den här gången. Kan ju alltid försöka att inte ha några förväntningar, men det är svårt efter en sån utställning. Man vill ju gärna ha det där certet ;-) Men, men, vi får väl se hur det går nästa gång. Kritiken från utställningen kan ni läsa på hemsidan, www.smedjebacken.org. Lite bilder från den framgångsrika utställningen:
Uppställd så domaren kan kika på den snygga hunden :-D

Det var en noggrann, trevlig och rättvis domare som kände igenom Gösta som står som ett ljus!

Den vinnande rundan ;-)

Snyggingen själv!
  


Gösta är ju dessutom MH-testad. Det var vi och gjorde helgen innan utställningen med mycket gott resultat! Hela testet kan ni läsa på hemsidan, www.smedjebacken.org. Så nu ska vi även testa honom för L2HGA och HC och hoppas på bästa resultatet även där. Men han finns tillgänglig redan nu för lämpliga tikar, om det är nån som är intresserad av våran lille gris!

Nä, nu ska jag krypa i kojs. Ha det bra i regnrusket! //Malin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0