Däck

God morgon! En strålande vårsol lyser in genom mitt fönster och man kan ju inte säga annat än att man får vårkänslor . Så härligt!

Såg på tv4:as nyhetsmorgon nu här på morgonen och det var med en kille från aftonbladet som ska va bra på bilar och allt som har med bilar att göra. Och givetvis så pratade dem om däck idag eftersom det var dags för däckbyte för ett tag sen. Men herre gud tänkte jag när jag hörde honom, han säger ju tvärt emot vad min sambo Roger säger . Roger jobbar, som ni kanske vet, med däck och kan en hel del om detta . Var tvungen att prata med honom och tala om att det är en gubbe på tv:n som säger att regummering är jättebra och kina-däck är skit . Roger ringde upp mig och frågade om gubben hette Collin, ja, det gjorde han nog sa jag, och då fick jag förklaringen att han tydligen har varit ute i blåsväder tidigare vad gäller däck  . Så till er alla som tittade på detta, tro inte på allt han säger. Ett nytt däck är alltid ett nytt däck oavsett var det kommer i från. En regummering är ju på sätt och vis ett gammalt däck, alltså en gammal stomme med nya slitytor, inte lika bra som ett NYTT däck! Där Roger jobbar säljer dem massor med kina-däck till nöjda kunder, vi själva har det faktiskt oxå och det funkar JÄTTEBRA! Sen påstod han att gas i däcken bara är nys, kan väl påstå att hans påstående är nys . Syret ändrar sig efter temperaturen, det gör inte gas, med andra ord syre = ojämt tryck och gas = jämt tryck . Har man kväve i däcken så håller det trycket och man behöver inte hålla på och pumpa, så vida man inte för punktering då så klart, men då lagar man däcket, hos en däckfirma så klart, och så fyller man på med ny gas. Kanon!

Nu är det ut i det fina vädret som gäller! Ha det! //Malin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0